back-bus-education-159658
Michal

Michal

8 cech nowoczesnej szkoły

Każdy rodzic chce posłać swoje dziecko na zajęcia do nowoczesnej szkoły… Brzmi to tak oczywiście i banalnie, jak stwierdzenie, że “chodzenie na zajęcia dodatkowe jest teraz bardzo popularne”. Ale co oznacza pojęcie nowoczesnej szkoły? Czy musi to być potężna placówka z tysiącami klientów? Czy musisz kupować nowoczesny sprzęt wart miliony? Nic z tych rzeczy! Pamiętaj, że nowoczesna szkoła to przede wszystkim taka, w której edukacja jest profesjonalna, a rodzic ma pewność, że dziecko jest w dobrych rękach. Możesz jednak podjąć parę działań, by umocnić wizerunek szkoły nowoczesnej. Pamiętaj, że nawet w jednej rodzinie może być tak, że Julka chodzi na angielski, Kuba na basen, a Antoś na treningi piłkarskie… Świadczy to o tym, że rynek zajęć dodatkowych jest potężny, więc w jakiś sposób musisz się wybić na tle konkurencji! 

A więc szkoła nowoczesna to…

1. Szkoła interaktywna

Projekty, plakaty, prezentacje, praca w grupie, burza mózgów, czy też odgrywanie ról… To tylko parę nowoczesnych technik nauczania. Są one szczególnie istotne w kontekście zajęć umysłowych (choć nawet przy tych fizycznych można niektóre zastosować). Stosując te, czy też inne techniki, musisz przede wszystkim zadbać o interakcję i dobrą zabawę podczas lekcji. Jest ona kluczem zarówno do rozwoju dzieciaków, jak i dobrej atmosfery oraz zabawy. W Internecie oraz różnych poradnikach znajdziesz mnóstwo przykładów technik nowoczesnego nauczania – od gier sytuacyjnych, przez metody audiowizualne, aż do zabaw terenowych.

Zacznij w swojej placówce kampanię pt. „Koniec nudnych zajęć!„. Wprowadź więcej radości w zajęcia i spraw, aby uczestnicy nie chcieli opuszczać sali lub boiska!

 

2. Szkoła z technologią

Technologia lubi być droga, lecz jest inwestycją, która wpływa bardzo pozytywnie na jakość zajęć. Pomyśl o tym, jak ją możesz zastosować edukując swoich podopiecznych. A dzieciaki kochają technologię! Spraw, aby technologia nie była wrogiem Twoich zajęć, lecz ich najlepszym przyjacielem. Możesz zainwestować w wirtualne tablice, na których będziesz pracować z uczestnikami lekcji – skupisz na pewno większą ich uwagę i zainteresujesz omawianym tematem. Z pewnością zainteresujesz swoich uczniów nagrywając ich dokonania, a później wspólnie z nimi oglądając video i analizując ich najlepsze momenty lub też to, nad czym muszą jeszcze popracować.


Rynek oferuje też mnóstwo aplikacji, które pomagają w zajęciach (w kontekście treningów piłkarskich warto poczytać o First11). Jeżeli nie chcesz na dzień dzisiejszy inwestować dużych pieniędzy, możesz też uciec się do skromnych, lecz równie efektywnych rozwiązań – pokaż przed praktyczną częścią zajęć ciekawy film lub instruktaż na tablecie lub zrób dzieciakom pod koniec lekcji konkurs na telefonie (polecamy stronę Kahoot).

Twoi podopieczni już dawno zaprzyjaźnili się z technologią, pora wykorzystać tę przyjaźń!

3. Szkoła po angielsku

Very important news – znajomość języków obca jest dzisiaj niezbędna… Kolejne stwierdzenie, które brzmi banalnie do granic możliwości. Presję na znajomość języków wśród dzieci wywiera nie tylko rynek, lecz bezpośrednio rodzice, którzy oprócz pilnowania samych piątek z angielskiego w dzienniczku, coraz chętniej zapisują pociechy na kolejne i kolejne zajęcia dodatkowe w szkołach językowych. Jeżeli prowadzisz szkołę językową – możesz śmiało przejść do kolejnego punktu, bo nie ma sensu czytać oczywistych oczywistości. 

Jednak jeżeli Twoja szkoła ma inny charakter, niż językowy, zachęcamy mocno do wprowadzenia języka angielskiego do swoich zajęć. Możesz to zrobić w mniejszym stopniu, tłumacząc tylko część materiału. A co jeżeli iść krok dalej i wprowadzić osobne zajęcia, które będą prowadzone tylko po angielsku? Którykolwiek wariant wybierzesz, możesz być pewny, że nie tylko edukujesz dzieci zgodnie z trendami i tym, co dyktuje rynek, lecz przede wszystkim pokazujesz swoim klientom, że chcesz jak najlepiej przygotować dzieci do startu w przyszłość.

4. Szkoła przyjazna rodzicom

Oprócz satysfakcji dziecka z zajęć, możesz też rozważyć parę pomysłów, które doprowadzą do tego, że sam rodzic będzie usatysfakcjonowany. I oczywiście, satysfakcja jest równoznaczna z rozwojem dziecka, lecz możesz małymi krokami zyskać jeszcze większą sympatię rodziców. Wielu z nich przyprowadza dzieci na zajęcia i czeka na miejscu, aż się skończą. Jak sprawić, żeby ich czas nie był stracony?.

Pierwsze rozwiązanie to otwarte drzwi – każdy rodzic jest ciekawy, jak radzi sobie dziecko i jak przebiegają same zajęcia. Możesz zachęcać rodziców, by raz na jakiś czas przyszli i zobaczyli postępy jakich dokonują ich pociechy. Bądź też otwarty na ich uwagi, doceniaj rady, lecz nie daj sobie wejść na głowę, w końcu Ty jesteś specjalistą.

Drugie rozwiązanie to specjalna strefa dla rodzica – pomyśl o zorganizowaniu przestrzeni dla nich, gdzie będą mogli podczas zajęć popracować, odpocząć, napić się kawy lub ponarzekać między sobą, jak bardzo zepsuła się pogoda.

Rozważ też inne wygody dla rodziców, które sprawią, że wręcz pokochają oni Twoją szkołę. Jeżeli masz takie możliwości, zorganizuj w przenośni żółty autobus, taki jak w każdym amerykańskim filmie o nastolatkach, czyli transport dla dzieci spod domu, a po zajęciach dopilnuj, aby trafiły z powrotem w ręce opiekunów. Zaoszczędzisz przez to jakże cenny (!) czas Twoich klientów.

Chyba każdy nowoczesny rodzic byłby też usatysfakcjonowany, mogąc zalogować się do jakiejś platformy, gdzie sprawdzi godzinę zajęć lub będzie w stanie zapłacić szkole zaległości. Troszcząc się o klientów, możesz więc przemyśleć kwestię automatycznych płatności online za zajęcia, czy też internetowego zgłaszania nieobecności. Rozwiązania te można nazwać “pakiet 2 w 1”, gdyż oszczędzasz nie tylko czas rodzica, ale także Twój… ActiveNow będzie tutaj strzałem w dziesiątkę

5. Szkoła komunikatywna

Odpisać na maila, odebrać telefon, wysłać do całej grupy SMSa, a tu jeszcze ktoś piszę wiadomość na fanpage’u… I tak w kółko. Komunikacja z klientem to często ciężki i męczący proces, a najlepszym sposobem na nią jest… Zagryźć zęby i powtarzać sobie, że jest to kluczowe w budowaniu relacji z klientami. Badania pokazują, że nawet natychmiastowa odpowiedź “wrócę do Pana z tą informacją” jest kilkukrotnie lepsza niż brak jakiejkolwiek odpowiedzi. Pamiętaj, żeby zawsze odpisywać i oddzwaniać do klientów, nawet gdy zdaje Ci się, że “to może poczekać”.

 

No ale komunikacja z klientem to nie tylko odpowiadanie na wiadomości. Jest to całość komunikatów, które wysyłasz poprzez różne kanały. W związku z powyższym taką relację buduje także ciekawy post, który dodasz na fanpage (relacja z zajęć, ciekawy artykuł), odpisanie na komentarz pod postem lub też mail ze zdjęciami z zajęć, aby rodzic zobaczył, jak radzi sobie jego pociecha. Pomyśl to wszystkich komunikatach, które wysyłasz do swoich klientów i spraw, aby budowały one rewelacyjne relacje. Uwierz, przełoży się to bardzo pozytywnie na Twoje wyniki finansowe.

6. Szkoła w sieci

Internet jest jak przypływ. Zaleje przemysł komputerowy i wiele innych, zatapiając tych, którzy nie naucza się w nim pływać”. Autorem tego cytatu jest sam Bill Gates, a refleksję nad nim powinna podjąć każda organizacja, także Twoja szkoła. Podstawą nowoczesnej szkoły jest nie tylko obecność w sieci, ale także (powołując się na słowa współzałożyciela firmy Microsoft) umiejętne “pływanie” w niej. Nie traktuj tego jednak jako zagrożenie dla Twojej szkoły, lecz jako szansę na pozyskanie nowych klientów oraz genialny marketing, dla którego jest potężne pole w sferze Internetu. Pomyśl o odpowiednim pozycjonowaniu Twojej strony w Google, reklamach na Facebooku, dobrym prowadzeniu fanapage’a, czy też innych mediach społecznościowych (może Twoi klienci używają Twittera lub Instagrama?).

W całej Twojej aktywności w sieci musisz pamiętać o tym, że jak Cię widzą, tak Cię piszą. Można to odnieść do wyżej opisywanej komunikacji z klientem, ale teraz skupmy się na samym wyglądzie Twojego fanpage’a lub strony. Ładna i czytelna grafika to podstawa pozytywnego odbioru. Sieć oferuje całą masę programów do tworzenia prostych grafik, a zaproponować możemy prostą i intuicyjną Canvę lub wielofunkcyjny Fiverr – narzędzia te mogą przenieść estetykę oraz cały marketing sieciowy o poziom wyżej. Jeżeli się skupimy na samej stronie internetowej szkoły – pomyśl, żeby oprócz wyglądu zainwestować w użyteczne elementy dla klientów, na przykład kalendarz z wszystkimi zajęciami lub też formularz, który rodzice wykorzystają do zapisów dzieci na zajęcia.

7. Szkoła prosta w administracji

Odbiegnijmy na chwilę od klientów i skupmy się na Tobie w kontekście nowoczesnej szkoły. Gdyby Endomondo lub inna aplikacja miała miernik spalonych nerwów i czasu poświęconego na czynności administracyjne, to każdy prowadzący szkołę mógłby się ubiegać o tytuł maratończyka. Obecności, rejestrowanie płatności, opisywana już komunikacja z klientem… Długie godziny, które może i czasem straconym nie są, ale nowoczesna szkołą powinna skrócić ten czas do minimum! Pomyśl o tym, jak usprawnić te procesy – sprawdzanie obecności online, automatyzacja płatności, czy też zbiorowe maile, SMSy mogą sprawić, że nagle w tygodniu znajdziesz dodatkowe parę godzin, które możesz wykorzystać na edukację swoich podopiecznych.

 

Tak jak odbiegliśmy od klientów, tak teraz pośpiesznie do nich wróćmy. Administracja może wywoływać frustrację, a niestety będzie ona przez klientów odczuwalna nie tylko u Ciebie, ale także u Twoich pracowników. Pokaż klientom “administracyjny uśmiech”, aby odbierali Ciebie i Twoją szkołę jako osoby, którym prowadzenie zajęć sprawia potężną radość.

8. Szkoła, dla której RODO nie jest straszne

Gdyby zrobić konkurs na najbardziej drażliwy temat ostatnich miesięcy w kontekście klientów w każdej organizacji, pierwsze miejsce mogłoby być tylko jedno – dane klienta. Co więcej, byłaby to nagroda honorowa, a sam sam temat jest i będzie drażliwy jeszcze przez długi czas. Jak z tym problemem może poradzić sobie nowoczesna szkoła? Na pewno nie ignorować, ale też nie panikować. Musisz dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić klientów, że dane są bezpieczne i nie są niewłaściwie przetwarzane. Upewnij też sam siebie, że tak właśnie jest! Zgodnie z przepisami jeżeli trzymasz takie dane w zeszycie – powinien on być zamykany w sejfie. Jeżeli natomiast dane trzymasz w Excelu – nie może do nich dostępu nikt nieupoważniony, a sam plik powinien być szyfrowany. Pomyśl o tym, jak trzymać dane w jednym miejscu, abyś Ty miał dostęp do wszystkich informacji o wszystkich uczestnikach, a instruktorzy tylko do swoich grup. Dane są teraz bowiem dobrem najwyższym – spraw, aby klienci nie musieli Ci o tym przypominać.

Być może nabycie niektórych z powyższych cech może być czasochłonne, jednak ten czas zaprocentuje w przyszłości w postaci kapitalnego popytu na Twoje zajęcia. Jak tego dokonać? Poczytaj o technologiach i promocji w sieci, pomyśl czy masz może przestrzeń w szkole, aby zorganizować strefę rodzica, zaproś go na zajęcia… Uczyń pierwszy krok! Pomyśl sobie, w którym momencie teraz jesteś, jakie cechy spełniasz, a gdzie chcesz być za rok! Dodatkowo z www.activenow.pl możesz przyspieszyć rozwój i znaleźć się w lepszej pozycji jeszcze szybciej – automatyzacja płatności, sprawdzanie obecności, komunikacja z klientem, czy też RODO nam nie straszne :) Pamiętaj, że nowoczesna szkoła to szkoła przyjazna zarówno dla klienta, jak i samego Ciebie!

Ciekawe? Podziel się!

O nas

W ActiveNow postawiliśmy sobie za cel wprowadzenie szkół prowadzących zajęcia pozalekcyjne do XXI wieku.

Zbudowany wspólnie z dziesiątkami szkół w Polsce system ActiveNow pozwala oszczędzić czas, zwiększać zyski i jednocześnie wzmacniać relację z klientami.

Chcesz wiedzieć więcej?

Inne artykuły